MAP-man

Onder de slogan “Zeg niet te gauw, ’t steekt niet zo nauw!” werd op 21 maart 2016 een sensibiliseringscampagne rond bemesting en waterkwaliteit gelanceerd. Om de doelstellingen voor waterkwaliteit in Vlaanderen te halen moeten we nu actie ondernemen. Om het grote belang van de bemestingspraktijken en de impact op de waterkwaliteit te benadrukken sloegen de landbouworganisaties, het CVBB en de praktijkcentra en betrokken administraties de handen in elkaar om die kernboodschap de wereld in te sturen. Met een gemeenschappelijke sensibiliseringscampagne, gericht op praktisch advies over duurzame bemesting, willen ze die boodschap versterken en waarmaken.

Spilfiguur van de sensibiliseringscampagne is MAP-man. Via korte artikels geeft hij je verschillende bruikbare tips rond bemesting. Bedrijfsreportages laten zien hoe landbouwers aan de slag gaan met verschillende (innovatieve) teelt- of bemestingstechnieken. In filmpjes wordt het CVBB voorgesteld, maar ook bv een beeld gegeven van verschillende ecologische inspanningen die landbouwers leveren. Deze artikels en filmpjes vind je onderaan deze pagina terug.

De campagne is een initiatief van het Algemeen Boerensyndicaat, BioForum, Boerenbond, Coördinatiecentrum Begeleiding en Voorlichting duurzame Bemesting, de erkende praktijkcentra in Vlaanderen, Vlaamse Landmaatschappij, Vlaamse Milieumaatschappij, Departement Omgeving, Departement Landbouw en Visserij en het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek.